söndag 13 november 2011

Vatten och avlopp

Nu har jag nästan glömt bort hur mycket jag våndades över frågan om hur jag snabbt nog skulle kunna få vatten till torpet och förstås om dasset skulle kunna gå att använda och i så fall, hur jag skulle använda det?
Placering brunn
Det som gjorde frågan lite enklare är att jag redan från början vetat att torpet skulle fungera som en ren sommarbostad. Inga vattenrör in i timmerstommen för vare sig kök eller badrum.
Jag ville heller inte, på en gång, etablera någon lösning som skulle vara beroende av el. I början så var jag osäker på om jag behövde el? Har två torpande väninnor i närområdet -en av dem har el och en inte. De förespråkar var och en förträffligheten med båda lösningarna. Utan min elbefriade väninnas stöd och hjälp hade det känts för svårt att få saker att funka, men det gick helt ok en hel sommar. Gasolkylskåp och Primuskök är utgångspunkten. Men jäklar vad massa gasol jag köpt, för flera tusen och är det särskilt hållbart, i längden?
Nä, jag vill ha el framöver på torpet. Jag behöver ett starkare ljus för att betvinga mörkret och jag behöver datorn och lite svt-play. Särskilt om jag ska lära mig umgås ensam med granskogsmörkret som är lite extra mörkt.

Och jag behöver vatten och det har jag nu! Bergsborrad brunn med fin gjutjärnspump för pumpkraft på stora vattendjup. Vattnet smakar ok men är inte testat ännu- till våren, blir det.



Brunnsborrarens "gubbar" dök upp i slutet på juli hela vägen från Flen med sin märkliga maskin(borren). Jag och S hade märkt ut brunnen- dess placering. Lite i samråd med brunnborraren. Gick lite på känn, men det verkade viktigt att inte placera den dolt i nåt hörn utan snarare, som man brukade förr, mitt på "gårdsplan". Nu har jag ju inte någon imponerande gårdsplan men tänkte att det skulle passa mitt på den terrass som utgör en relativ plan trädgårdsyta i närheten av huset. Slagrutor och currylinjer gav han inte mycket för, brunnsmannen, men han erkände att letar man ytvatten så kan slagruta funka, men då får man ytvatten som ligger 6-9 m ned. Detta rinner längs urberget och det vattnet är, i de flesta områden, särskilt jordbruksområden, inte tjänligt. Nä idag ska man borra ned i urberget för att hitta grundvatten i sprickor. Hur långt ned man skulle behöva borra det visste han inte -för det är för det mesta bara ren tur.



 Dagen de borrade fick jag och sonen A bita på naglarna hela dan, vetandes att varje meter efter 10 m kostade 400 kr. Och de borrade och borrade och svettades och tog av sig nästan alla kläder och borrade- de borrade i 9 timmar -ned till 100m sen hade de inga fler rör och det är så långt man brukar borra om det inte kommer nåt vatten.
Vi var mycket snopna och oroliga - men de packade ihop och sa nåt kryptiskt om att det skulle ordna sig -att de skulle skicka en "gubbe". Sen, några dagar senare kom det en gubbe och "tryckte" brunnen efter en timmes jobb och tryckning på flera nivåer så sprutade vatten över hela nejden. Tryckningen gör så att försvagningar i berget runt hålet spräcks och man får tillgång till närmsta åder. Vilken lättnad och vilken törstig trädgård. De lämnade efter sig en riktig förödelse borrarna, med stenmjöl över hela ängen. Det såg ut som det varit ett vulkanutbrott. Det rykte över hela Onsberga, den dan de borrade, av stendamm. De sa att det skulle vara bra för växterna. Nyttiga mineraler.

dassinteriör

dass innan flytt

Det här med torrdass är faktiskt inte så komplicerat även om man har sett/doftat de mest förskräckliga lösningar genom livet. Det är väldigt bra med internet när man har liknade problem att lösa. Jag har läst massor om olika dasslösningar. Allt från fryst, torkat, inplastat och kemikalieindränkt bajs till en hink med lock.
Det intressantaste jag hittade var en seglare-kemist, som experimenterat med "doftfria" lösningar med just en hink med lock. Fast det bygger egentligen bara på det som de flesta kommit på, som försökt ordna torrdass:  separera kiss och bajs, använd mycket strö- gärna kutterspån eller träbaserat strö och så inget vatten.
Jag har gjort precis så -försett mitt gamla dass med ny tunna och stor hink med strö. Inga problem. Nästa år ska jag bli så avancerad så att jag alternerar tunnor -medan den ena (full) står uppochned och komposterar så används den andra. Och så växlar man när den blir full- komposteringen går jättefort -det blir till jord snabbt och det luktar inte!

Jag är så glad att jag kan använda dasset som fanns. Det behöver bytas några brädor -lite ruttet i syllen, men vad tusan det går finfint några år till. Bäst av allt är att jag fick hjälp av farsan att flytta det till rätt sida om tomtgräns. Vi flyttade det 5 meter med några stockar och hävarmar- gammalt hederligt torparförnuft. Jag hade våndats i månader över att det var så mycket träd att ingen traktor skulle kunna komma dit och lyfta det.
Men senare om några år, som sagt, tror jag att jag ska bygga ett nytt med två hål och separator sits- och lite mer utrymme. En lång länga med vedbod, dass och sovhytt skulle jag vilja ha. Problemet är bara placeringen på min branta tomt.

Ny placering under storgranen
dusch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar