söndag 18 mars 2012

Förändringar

coolt att elda i gammalt oljefat
Så fin gammal timring friläggs

rostfri hink -ett måste-loppisfynd

Nu har mitt gamla lilla  torp blivit elanslutet! Än så länga bara "byggel" men ändå, det stora steget är taget, kabeln ligger nu nedgrävd ända fram till huset.


Elkabel nedgrävd och täckt!

Jag har haft en otrolig tur med vädret- var på torpet igen förra helgen och rev den sista masoniten och eldade lite gammalt skräp. Det var strålande sol hela dagen, varmt. Fick träffa en till av de närmaste grannarna -en trevlig farbror med hund som bor i gamla affären i Segerstad. Han verkade tycka synd om mig som köpt ett så skruttigt hus och ville försäkra sig om att jag hade vetat vad jag gav mig in på. Ja, undrar om jag verkligen visste det? En bra sak var att denna granne hade varit med och hjälpt till att fixa taket för några år sedan och kunde bekräfta det vi(snickaren) konstaterade några dagar senare -det är ett bra underarbete och taket är inte fuktskadat. Men jag kommer ändå byta takpannorna -de är i lite för dåligt skick- spröda och spruckna. Synd, för de är vackra.
Skrev till Byggnadsvårdsföreningen och frågade hur jag skulle göra med faltaket och hur det skulle täckas under pannorna. Fick konstigt svar, i stil med lilla gumman lyssna på snickaren. Har fått flera goddagyxskaftsvar från dem nu. Eller snarare de har gett mig råd på en lite förenklad nivå. Det känns som om jag kan lika mycket som de som svarar vid det här laget. Åtminstone om vissa frågor. Vi valde i vilket fall att låta boarden på faltaket sitta kvar med ströläkten- den såg ut att vara i fint skick. Det som man måste byta är bärläkten pga att att de nya lertegelpannorna är lite mindre än de gamla. Måtten förändras.

Jag har ganska klart för mig hur jag ska göra med lerkliningen som ska lagas i, måste bara göra jobbet också. Det är mitt nästa viktiga jobb för egen del tillsammans med en massa skrapning och målning inomhus.

Men för tillfället är jag mest bekymrad över hur jag ska komplettera listverk- socklar, foder osv. Köket/farstun i huset var ju strippad på allt sånt när man satte masonit på alla väggar och ersatte foder med små släta funkisfoder (trol.vis nån gång på 40-50-talet)
Ett sätt- en lösning skulle vara att använda samma socklar och foder som i stugan- kraftiga men helt släta foder, samtidigt är det förbryllande att i allt jag läst om socklar och foder står det att de allra enklaste från denna tid åtminstone hade en enkel karnisprofil. Fönsterfodrena- invändigt :de gamla återanvända 1700-talsfönstrena har väldigt rikt profilerade foder å andra sidan. Så dessa ger ju ett helt annat intryck.


Fönsterfoder och socklar -OBS takbjälkarna har Karnisprofil

Kanske kommer det kännas lättare att välja när jag sett den färdiga brädfodringen? Skönt att snickaren äntligen fick tag på slätspont i rätt dimensioner. Slät spontad furupanel 20 mm tjock 95mm bred. Men detta ska jag förstås endast sätta upp i köket/farstun -här finns ju rätt mycket lagningar i timret från fuktskador.


Årets första -sägs bära nån slags föraning om hur året ska bli....?


3 kommentarer:

  1. Vet fortfarande inte om jag förstår riktigt hur du menar (börjar känna mig lite korkad nu...) Men om du tycker att det befintliga fodren är vackra och ändå ganska gamla då är det väl bara att behålla dem? I farstun är du ju också fri att sätta upp lite vad du vill men lämpligtvis samma som i resten av stugan och du tycker om dem. Man behöver ju inte återvända til ett orginalutseende om det som existerar redan är vackert (och gammalt) nog är nog min åsikt. Att behålla och bevara det som faktiskt finns är ju också viktigt!

    SvaraRadera
  2. Tack Lotten för tappra försök att förstå mig..... :)Ja, jag var kanske otydlig- men om jag ska förklara busenkelt- det som fanns i stugan när den byggdes var två extremt olika typer av foder/listverk. Ett som var väldigt väldigt enkelt och ett som var jättekomplext och rikt. Det är lite svårbegripligt men kan förklaras med att den ena; fönsterfoderna -var återanvända från ett "finare" hus. Jag skulle vilja landa mitt emellan i en enkel foder-sockel och list lösning som är den tidstypiska: slät med enkel karnisprofil- men den sorten finns inte alls representerad.
    Men det blir troligtvis så att jag kompletterar med det som redan finns(finns mest av) helt oprofilerade men ganska stora(breda) foder och socklar. Ett litet lyxproblem egentligen. :)

    SvaraRadera
  3. Ja det låter som ett lyxproblem : )
    I mitt torp har alla fönster olika foder men jag tycker det är helt ok (lite charmigt tom) och jag tänker behålla det så.

    SvaraRadera