torsdag 9 augusti 2012

Vedbod

min väg

Aldrig någonsin har jag haft såna förväntningar på en sommarsemester och aldrig någonsin har en sommarsemester gått så fort. Jag har bott på torpet hela tiden utom ett par dagar på utflykt till Småland och Skåne. De allra sista dagarna av min ledighet och första dagarna av augusti kom mina föräldrar för att hjälpa mig slutföra vedboden som blev nedlagd halvvägs och ihoppackad i våras efter benbrott och allmän otur. Det var inte helt enkelt och när vi packade upp de redan färdigställda väggbitarna och hittade myrbon, snigellik och kilovis med snigelbajs ville jag bara köra alltihopa till soptippen. Men vi blev färdiga. I söndags klistrade jag det sista av takpappen innan vi packade ihop inför resan tillbaks till stan.


Interiör-det återanvända stuggolvet kanske har 10 år till av liv i sig?

Mellanmålspaus


Exteriör

Jag blev också nästan färdig med köket, har ägnat orimligt mycket tid åt att bygga nytt överskåp till den fasta inredning som redan fanns och hade byggs om och täckts helt med masonit nån gång på 50-talet. Tanken var att det skulle se ut som en enkel förlängning av väggpanelen och är byggd av rester från denna. Öppna hyllor- mycket enkelt. Underskåpen målade jag om och bytte beslag till. Nu saknas bara en bänkskiva som jag tänkt bygga av bitar av överblivet golv från stugans kilsågade golv.


Kök m nytt överskåp och färdigmålat

interiör m loppisfynd

köksdetalj
Det finns förstås mer att berätta om den gångna sommaren- min kamp med den explosiva växtligheten- mest ogräs, lite nya planteringar och växter och skadedjursangreppen; musfest i köket med två kokta potatisar samt getingboet i innertaket i tillbyggnaden där getingarna gnagde hål i taket och liksom började födas in i rummet på löpande band. Men jag klarade även detta och jag har sovit ganska gott i den tystaste av tystnader och de mörkaste av nätter, bara några gånger har jag legat som ett knytt och lyssnat in i natten -sömnlös.

1 kommentar: